Miksi nykyrakentaminen on niin huonoa?

Sievitalo-projektissamme kohtaamamme huono rakentaminen, josta kirjoittelimme aiemmassa blogipostauksessa, sai meidät pohtimaan syitä nykyrakentamisen huonolle tasolle. Näitä on varmaankin useita. Tämä blogipostaus käsittelee mahdollisia syitä. Blogipostaus on täysin spekulatiivinen. Projektimme Sievitalo-kokemuksia löytyy enemmän täältä.

1. Rakennusvalvonnan rajalliset resurssit

Viranomaisten toimesta tapahtuva rakennusvalvonta voi olla varsin pintapuolista. Tämä oletettavasti kuitenkin riippuu siitä mihin kaupunkiin tai kuntaan pientaloa rakennetaan. Ei ole tavatonta että kaupungin rakennusvalvonta käy työmaalla vain pari kertaa - yhden kerran ennen sokkelin valua ja seuraavan kerran valmiin talon käyttöönottokatselmuksessa. Katselmusten kesto voi rajoittua muutamaan minuuttiin. Tällaisissa katselmuksissa havaitaan vain ilmiselvät, pintapuoliset puutteet, jotka on todennäköisesti havaittu jo aiemmassa vaiheessa.

Jos olet ostamassa uutta, valmiiksi rakennettua omakotitaloa ja kiinteistövälittäjä kertoo että "kyllä tässä talossa on kaikki kunnossa, onhan tämän hyväksynyt kaupungin rakennusvalvonta", voit jättää kommentin omaan arvoonsa. Valmiiksi rakennettuna ostamallesi talollekin kannattaa tilata kuntotarkastus ennen kauppojen lyömistä lukkoon. Rakennusvirheitä tehdään niin paljon, että on aina parasta että asiantuntija käy talon tarkasti läpi.
 

2. Vastaavien mestarien korkeat palkkiot

Hyvä vastaava mestari on rakennusprojektissa korvaamaton apu. Valitettavasti vastaavat mestarit ovat hinnoitelleet palkkionsa niin korkeiksi, että tavallisella tallaajalla ei ole varaa sopimukseen, jossa vastaava mestari kävisi työmaalla niin tiuhaan tahtiin, että hän ehtisi oikeasti havaita rakennusvirheet ennen kuin ne jäävät piiloon seuraavan työvaiheen tulosten alle. 
 
Lisäksi vastaavat mestarit buukkaavat varsinkin hyvinä aikoina kalenterinsa niin täyteen, että heillä on koko ajan liian monta työmaata valvottavanaan. Tämä ei tiedä hyvää yksittäiselle työmaalle. 

Virheitä tehdään työmaalla paljon, jopa ihan tietoisesti. Jos päivän aikana työmaalla ei käy kukaan, virheet (esim. liian ohut kerros vesieristettä, puuttuva vesieriste, tiivistämätön höyrynsulku, tiivistämätön läpivienti, halkeama lattiavalussa, riittämätön/puuttuva tuuletusväli rakenteiden takana, puuttuva uretaanivaahto ikkunan/ulko-oven ympärillä, kokonaan puuttuva eriste, seinien sisään laitetut kastumaan päässeet villat, seinien sisään jätetyt jätteet ja orgaaninen aine, jne.) ehtivät jäädä piiloon. Jos vastaava mestari käy työmaalla kerran viikossa tai vieläkin harvemmin, virheitä voi jäädä huomaamatta melkoiset määrät.

3. Talopakettitoimittajan äärimmilleen tehostettu toiminta

Talopakettitoimittajat ovat yrityksiä, joiden tehtävänä on tuottaa voittoa omistajilleen. Ahneus ajaa tehostamaan toiminnan äärimmilleen. Henkilöstön määrä minimoidaan. Työmaapäälliköt pyörittävät samaan aikaan niin monta työmaata, että yksittäiselle työmaalle ei juurikaan jää aikaa. Sama pätee rakennesuunnittelijoihin, LVI-suunnittelijoihin, sähkösuunnittelijoihin, asiakaspalveluun, ja niin edelleen. Valtava kiire ja ylikuormitettu henkilöstö johtavat väistämättä virheisiin. Työmaa jää heitteille, suunnittelijoilla on sinulle aikaa vain yhden nopean Teams-puhelun verran, työmaapäällikkö ei vastaa puheluihisi eikä asiakaspalvelu yhteydenottoihisi.

Huonoina aikoina talopakettitoimittajat karsivat henkilöstöään. Ja hyvinä aikoina sitä ei kustannussyistä lisätä. Tai ei ehditä lisäämään ennen kuin seuraava huono kausi taas iskee.

Ja hieman jatkoa tuolle pointille että talopakettitoimittajan tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen - yksi ovela tapa tehdä hyvät voitot on laittaa pystyyn talofirma nousukauden aikana (jolloin pientaloja nousee kuin sieniä sateella), rakentaa muutama vuosi mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon taloja, ja pistää lappu luukulle ennen kuin kosteus-, home- ja muut vauriot alkavat tulla ilmi.

4. Lukemattomat aliurakoitsijat

Talopakettitoimittajan, kutsutaanpa firmaa nyt vaikkapa nimellä Home-talot (siis "Home" niin kuin "koti" englanniksi), markkinointipuheista voi saada vaikkapa sellaisen kuvan että "talosi rakentavat Home-talojen omat raudanlujat ja luotettavat ammattilaiset" ja "silloin harvoin kun joudumme käyttämään aliurakoitsijoita, niin käytämme vain kotimaisia yrityksiä". Ja siellä firman talomallikirjassa komeilee se Pepsodent-hyvyn omaava Dressmann-malli, joka luotettavuutta uhkuen on juuri kiinnittämässä viimeistä ulkoverhouslautaa upouuden talosi ulkoseinään Home-talojen puhtaanvalkoiset haalarit päällään.

Yksi yleinen harhakäsitys on juuri tuo toteamus yllä että talon rakentavat kokonaisuudessaan talopakettitoimittajan omat asentajat. Todellisuudessa talopakettitoimittaja on aika ohut ja huonoina aikoina äärimmilleen tehostettu organisaatio, joka käyttää mittavaa aliurakoitsijoiden verkostoa rakentaakseen talosi. Aliurakoitsija voivat olla "kotimaisia firmoja", mutta sellaiseksi lasketaan myös latvialainen firma, joka on rekisteröinyt sivuliikkeen Suomeen. Asentajat tulevat Latviasta eivätkä puhu suomea, mutta yritys on noin ainakin paperilla kotimainen.

Sievitalomme työmaalla melkein jokaisen työvaiheen teki eri yritys. Sievitalon omilla palkkalistoilla taisivat olla vain LVI-asentajat ja sähköasentajat. Jopa kirvesmiehet eli timpurit, jotka hoitivat suurimman osan rakentamisesta, tulivat toisesta yrityksestä. Oudoin tapaus oli kun "Sievitalon" maalari käytti työmaalla Design-Talojen vaatteita. Sokkelin valoi yritys A. Elementit pystytti yritys B. Timpurit tulivat yrityksestä C. Lattian valoi yritys D. Kiintokalusteet asensi yritys E. Sadevesikourut ja kattoturvatuotteet asensi yritys F. Laatoitustyöt teki yritys G. Listat, parketit ja väliovet asensi yritys H. Viimeistelytyöt teki yritys I. Saunan lauteet ja oven asensi yritys J. Keittiötasot asensi yritys K. Reklamaatioita hoitivat yritykset L, M, N, O, P ja Q. Sisämaalauksen teki yritys R. Ulkomaalauksen hoiti yritys S. Maatyöt teki yritys T. Pihatyöt puolestaan yritys U. Eristeet ullakolle asensi yritys V. Lämmitysjärjestelmän asensi yritys X. WC-istuimet asensi yritys Y ja takan yritys Z. Tässähän loppuivat melkein aakkoset kesken. Mutta siis Sievitalo ei omalla henkilöstöllään taloamme juuri rakentanut. Työmaalla töistä ehkä 95% tekivät aliurakoitsijat.

Pointtina tässä on että vaikka valitsisit kuinka luotettavalta kuulostavan talopakettitoimittajan tahansa ja vaikka kuinka haluaisit uskoa myyjän puheita korkeasta rakentamisen laadusta ja huipputyytyväisistä aiemmista asiakkaista, edes talopakettitoimittaja itse ei kaupat kanssasi tehdessään välttämättä tiedä mitkä yritykset talosi tulevat lopulta rakentamaan. Aliurakoitsijoiksi valikoituvat ne firmat, jotka sattuvat talosi rakennushetkellä olemaan vapaita tai jotka tarjoavat urakan halvimmalla. Joskus ne sattuvat olemaan hyviä yrityksiä, valitettavan usein eivät. Talopakettitoimittajan luotettavalta kuulostava nimi tai mukava myyjä ei ole mikään tae tulevan talosi laadusta.

Aliurakoitsijoiden käyttämisen yksi etu talopakettitoimittajan kannalta on että jos jälkipyykkiä rakennusvirheistä syntyy, niin silloin talopakettitoimittaja voi osoittaa syyttävällä sormella aliurakoitsijaa ja pestä omat kätensä asiasta.

5. Hyvien tekijöiden puute

Omakotitalosta haaveilevat tarttuvat rakennusprojekteihin erityisesti talouden nousukausina. Hyvinä aikoina rakentavat kaikki muutkin. Silloin hyvistä tekijöistä on huutava pula. Ja näin työmaalle palkataan kaikki väki mikä onnistutaan haalimaan kasaan. Meininki rakennusalalla on aika villiä ja mukaan mahtuu jos jonkunlaista tallaajaa, myös sellaista huonompaa aineista. Todennäköisyys sille että kaikki työmaallesi eksyvät yritykset olisivat sitä kelvollista ainesta taitaa valitettavasti olla aika pieni, varsinkin kun talopakettitoimittajasi kustannukset minimoidakseen valikoi mieluiten sen halvimman tarjouksen antaneen aliurakoitsijan.
 
Eräs talopakettitoimittajamme aliurakoitsija valitteli meille että hän oli jo pitkään halunnut palkata pieneen yritykseensä yhden työntekijän lisää. Mutta koska tarjolla oli vain kehnoa porukkaa, hän jätti mieluummin rekrytoinnin tekemättä. Mutta kaikki rakennusyritykset eivät suinkaan näin ajattele. Tärkeintä on takoa silloin kuin rauta on kuumaa. Työn laadulla ei ole niin väliä. Ja kas näin syntyy huonoja pientaloja.

6. Korruptio

Kuten yllä kirjoitimme, niin tilanne työmaalla saatta olla sellainen, että vastaava mestari ei käy siellä kustannussyistä tarpeeksi usein, kaupungin rakennusvalvonta käy siellä vain pari kertaa koko projektin aikana, talopakettitoimittajan työmaapäälliköllä on liian monta työmaata hoidettavanaan, ja rakennuttajan oma ymmärrys rakennusalasta ei riitä virheiden havaitsemiseen. Näin ollen aliurakoitsijat valvovat työmaalla toisiaan. Siis kustannuksiaan minimoivat ja aikaansa optimoivat yksityisyrittäjät valvovat toisiaan ilman kiinnijäämisen pelkoa. Tilaisuus tekeekin varkaan.
 
Rakennuslehden mukaan rakennusala on Suomen korruptoitunein toimiala. Miten tämä voi näkyä sinun tulevan kotisi työmaalla? Seuraavat esimerkit ovat täysin spekulatiivisia:
  • Vastuu työvaiheen laadun varmistavan tarkastuksen tai mittauksen tilaamisesta on samaisilla asentajilla, jotka tekivät itse työn. Koska talopakettitoimittaja käyttää aliurakoitsijoita, asentajat ovat yksityisyrittäjiä, joilla on erityisen suuri kiusaus säästää aikaa ja rahaa ja maksimoida voittonsa. Asentajat tilaavat kaveriensa yrityksen tekemään tarkastuksen tai mittauksen. Paikalla tarkastuksessa/mittauksessa ei ole ketään muita kuin asentajat itse ja heidän kaverinsa. Asentajille tarjoutuu mahdollisuus saada huonosti, nopeasti ja halvalla tehty työ läpi (eli kasvattaa voittojaan ja säästää aikaa), jos kaveri suostuu katsomaan pari juttua läpi sormien. Kiinnijäämisen riski on olematon, koska paikalla ei ole ketään kolmannen osapuolen edustajaa. Asentajat käyttävät kaverinsa firmaa kaikilla työmaillaan. Kaverille riittää töitä ja asentajat säästävät rahaa ja aikaa. Win-Win.
  • Erehdyt ottamaan vastaavaksi mestariksi henkilön, jota talopakettitoimittaja tai heidän työmaapäällikkönsä on suositellut. Vastaavaksi mestariksi valikoituukin työmaapäällikön kaveri - sama yksityisyrittäjä jota talopakettitoimittaja käyttää monella muullakin työmaalla. Työmaapäällikölle voi syntyä kiusaus pyytää kaveriaan olemaan työmaalla "vähemmän tarkka" ja tästä palkkioksi hän lupaa käyttää samaa vastaavaa mestaria muillakin työmailla. Win-Win.
  • Talopakettitoimittaja lupaa asentajille, että he saavat pitää työmaalla säästyneen ylijäämämateriaalin itsellään. Tavaraa alkaa hävitä asentajien muille työmaille, omiin remontteihin tai jopa päätyy myyntiin nettiin. Asentajille syntyy kannustin laittaa taloosi rikkinäisiä, kastuneita ja likaisia materiaaleja, jotta heidän omaan käyttöönsä jäisi mahdollisimman paljon priimakuntoista tavaraa. Asentaja voittaa. Sinä häviät.
  • Aliurakoitsija A havaitsee että aliurakoitsija B on (kenties tietoisesti kustannuksissa tai ajassa säästääkseen) tehnyt rakennusvirheen, mahdollisesti törkeän sellaisen. Aliurakoitsija A päättää olla asiasta vaiti, tekee omat hommansa ja jättää virheen piiloon (hänen työvaiheensa lopputulos peittää virheen näkyvistä). Aliurakoitsija B ja A käyvät samoilla työmailla ja A odottaa että B tulee tulevaisuudessa vastavuoroisesti pysymään hiljaa A:n virheistä. Win-Win. Eikä kaverin virheistä kannata lähteä huutelemaan. Sillä voi olla seuraamuksia.

7. Rakennuttajan puutteelliset tiedot

Omakotitaloa ei missään nimessä kannata lähteä rakentamaan jos oma ymmärrys pientalon rakentamisesta on vähän niin ja näin. Koska työmaan valvonta jää viime kädessä asiakkaan omalle vastuulle, pitäisi oman tietotaidon olla sillä tasolla että virheet osaa itse tunnistaa ja että on kartalla siitä mitä työmaalla pitäisi missäkin vaiheessa tapahtua. Loppukädessä rakennuttaja itse on yllämainituista syistä ainoa valvoja, jolla on mahdollisuus käydä työmaalla päivittäin. Ja jos sinulla ei ole aikaa tai mahdollisuutta käydä työmaalla päivittäin, älä ryhdy rakentamaan. Itse asiassa voi olla hyvä idea käydä työmaalla kaksi kertaa päivässä, ensin kesken asentajien työpäivän ja toisen kerran illemmalla kun työmaa on tyhjä.

Rakentamisesta kannattaisi olla sen verran perillä että esimerkiksi seuraavat käsitteet ja niiden merkitys ovat selvillä: höyrynsulku, höyrynsulkuteippi, sokkeli, antura, paalu, ontelolaatta, EPS-levy, uretaani, alapohja, villat, tuulensuojalevy, aluskate, alumiiniteippi, Sauna-Satu, koolaus, kipsilevy, tasoite, yläpohja, patolevy, salaoja, viemäriputkien kannakointi, vesieristys, Finnfoam, Armaflex, ISOVER, ryömintätila, puhallusvilla, ja niin edelleen. 
 
Sinun olisi myös hyvä tietää esimerkiksi mistä materiaaleista talon seinärakenteen pitäisi koostua (eli mitä on sisäseinän maalipinnan ja talon ulkoverhouksen välissä), mitä löytyy lattiarakenteiden sisältä (laminaatin ja ontelolaatan/maanvaraisen perustuksen välistä) tai kattorakenteista (katon MDF-paneelien ja kattopeltien välistä). Näin sinua on vaikeampi huijata jättämällä jotain asentamatta sinne rakenteiden sisälle.

8. Talopakettitoimittajan sisäinen kommunikaatio

Varsinkin isommat talopakettitoimittajat rakentavat taloja Suomen joka kolkkaan. Toimittajan organisaatio voi olla aika hajautettu eivätkä eri saarekkeet toimittajan sisällä välttämättä juurikaan keskustele keskenään. Elementtitehdas on yhdessä kolkassa maata. Asiakaspalvelu on ehkä jossain ihan muualla. Myyntiorganisaatiolla on toimipisteitä siellä sun täällä. Talopakettitoimittajan työmaapäällikkö tulee jostain suhteellisen läheltä työmaata. Talopakettitoimittajan omat asentajat (esim. sähkö- ja LVI-asentajat) kannattaa myös matkakulujen minimoiseksi yrittää pääosin tuoda mahdollisimman läheltä. Talopakettitoimittajan vaihde voi olla ulkoistettu ihan toiselle yritykselle.

Talopakettitoimittajan myyntiorganisaatio voi olla melko eristyksissä muusta yrityksestä eikä heillä välttämättä ole näkyvyyttä siihen miten toimittajan taloja todellisuudessa rakennetaan. Myyntiorganisaatio varmaan kannattaakin eriyttää mahdollisimman tehokkaasti muusta toiminnasta - mitä vähemmän myyjät ovat kartalla siitä miten huonosti taloja oikeasti rakennetaan, sitä parempi. Tietämättömyys tekee myyntityöstä helpompaa ja omatunto pysyy puhtaana.
 
Talopakettitoimittajan asiakaspalvelussa voi olla kova henkilöstön vaihtuvuus, koska kaikki eivät välttämättä jaksa pitkään työssä, jossa huonon rakentamisen seurausten (vihaisten, turhautuneiden ja pettyneiden asiakkaiden) kanssa joutuu painiskelemaan kuukaudesta toiseen. Yrityksen epäeettinen toiminta voi myös mennä ristiin työntekijän omien arvojen kanssa.

Jos tieto ei kulje talopakettitoimittajan sisällä eri saarekkeiden välillä, seurauksena on virheitä, väärinkäsityksiä, unohduksia ja sitä että asiakkaan pitää itse toimia viestinviejänä eri saarekkeiden välillä ja muistutella unohtuneista asioista.
 
Aliurakoitsijat ovat ihan oma lukunsa. Aliurakoitsijat eivät välttämättä keskustele keskenään eivätkä koordinoi töitänsä mitenkään. Aliurakoitsijat eivät ehkä edes juuri kommunikoi talopakettitoimittajan itsensä kanssa sen jälkeen kun työ on tilattu. Työmaa on kaaos, työvaiheet tehdään väärässä järjestyksessä, joku välivaihe voi jäädä kokonaan tekemättä ("Jaahas, kukaan ei ole laittanut tuonne eristeitä. No, ei oo mun ongelma, mä laitan tän listan/venttiilin/paneelin/levyn tähän paikalleen kuitenkin. Jos mä ilmoittaisin virheestä, niin mä joutuisin tulemaan tänne myöhemmin uudestaan. Parempi olla hiljaa.") ja välillä paikalle voi samalla viikolla osua niin paljon eri asennusporukoita, että työn jälki kärsii kaiken tungoksen keskellä.

9. Riski kiinnijäämisestä on pieni

Työmaalla häärivillä asentajilla on kiire. Heidän tulemistaan ja menemistään ei valvo kukaan. Jos töitä tekee tuntipalkalla, niin kahdeksan tunnin työpäivän sijaan voi tehdä kuusituntisen päivän eikä kukaan huomaa. Ja tuon pari tuntia voi säästää jättämällä jotain tekemättä. Ehkäpä jätetään ne läpiviennit tiivistämättä. Tai jätetään se uretaanivaahto laittamatta. Tai ei sahata niitä tuuletusrakoja saunan seinien vaakakoolauksiin. Tuo aluskate jäi löysäksi, mutta ei sitä kannata ryhtyä korjaamaan ellei kukaan sitä vaadi. Ja jospa jätettäisiin ne höyrynsulkujen aukot teippaamatta. Ei sitä kukaan huomaa kun laitetaan tuo kipsilevy siihen päälle. Vastaava mestari tuntuu käyvän täällä niin harvoin että se nyt ei ainakaan virhettä huomaa. Ja rakennuttaja itse ei virhettä tajuaisi vaikka sen tuohon näkyville jättäisikin. Ja näin päästään vähän aiemmin kotiin tai saadaan urakka hoidettua alta pois nopeammin jos töitä tehdään urakkapalkalla.

Allaolevassa kuvassa on yksi esimerkki törkeästä rakennusvirheestä, joka on yritetty piilottaa näkyvistä. Kuvassa ovat kylpyhuoneesta terassille johtavan ulko-oven syvennystä talon sisäpuolella ympäröivät listat. Listojen taakse on piilotettu avoin höyrynsulku. Listojen väliin jäi kuitenkin pieni rako, jonne kurkkaamalla törkeä virhe paljastui. Käytännössä tällainen avoin höyrynsulku tarkoittaisi että talon ollessa ylipaineinen kylpyhuoneen kosteaa ilmaa imetyisi seinärakenteiden sisään. Tämä aiheuttaa ajan saatossa kosteusvaurion. Alipaineisessa talossa rako puolestaan imisi korvausilmaa ja epäpuhtauksia seinän sisältä talon sisäilmaan.


10. Asiakas ei katso pintaa syvemmälle

"Moni kakku päältä kaunis."
 
Talopakettitoimittaja tietää että valtaosalle asiakkaista asiakastyytyväisyyden määrittää se, miltä valmis talo näyttää pintapuolisesti. Työmaalla käydään pyörähtämässä, mutta lähinnä vain uteliaisuudesta tai ottamassa kuvia somepäivityksiä varten ("taas yksi selfie meidän työmaalta"). Tällaisilta asiakkailta jäävät pintapuolen alle jäävät virheet huomaamatta. 

Eli talon voi rakentaa huonosti, mutta jos viimeistely tehdään kelvollisesti, niin asiakas voi silti olla tyytyväinen. Uusi koti näyttää pintapuolisesti niin hienolta, että asiakas on onnesta soikeana. Mutta pinnan alla kytee pommeja.

Ja ne pommit saattavat laueta hitaasti - kosteusvaurio voi muhia vuosia seinän sisällä ennen kuin asukas lopulta sen huomaa. Ja siinä vaiheessa, kenties kymmenen vuoden päästä, kun virhe lopulta tulee ilmi, talopakettitoimittajan vastuu on jo päättynyt. Tai sitten talopakettitoimittaja ei enää ole pystyssä. Huonon rakentamisen kustannukset jäävät lopulta asiakkaan itsensä maksettaviksi.

11. Yhdelle henkilölle keskittyy liikaa valtaa

Projektissa voi käydä niin että yhdelle henkilölle, vaikkapa talopakettitoimittajan työmaapäällikölle, keskittyy aivan liikaa valtaa ja töitä. Tästä tyypistä muodostuu eräänlainen puolijumala, jonka käsissä on taloprojektissa ihan kaikki. Hän valitsee aliurakoitsijat, varaa eri työt, tilaa tavaratoimitukset, päättää mitä reklamaatioille tehdään tai ei tehdä, valvoo talopakettitoimittajan puolelta työmaata, tilaa välisiivoukset, sisäänkannot, tavaransuojaukset, päättää muuttopäivän, käsittelee korvausvaatimuksen myöhästyneestä talon valmistumisajankohdasta, on rakennuttajan ainoa yhteyshenkilö, ja paljon muuta. Ja sama tyyppi saattaa hoitaa saman talopakettitoimittajan kaikki muutkin rakennusprojektit lähialueellasi. Rakennusbuumin aikaan projekteja voi olla käynnissä useita samaan aikaan. Tyyppi voi olla täysin ylityöllistetty, mikä taas johtaa virheisiin, unohduksiin, laiminlyönteihin ja siihen että työmaalla ei toimi kunnolla oikein mikään.

Ja jos yksi henkilö pyörittää koko työmaata ja päättää kaikesta yksinään, on hänellä absoluuttinen valta taloprojektiin ja asiakkaan asioihin. Tällainen valta tuppaa väärän henkilön käsissä nousemaan päähän, mistä ei seuraa rakennuttajalle mitään hyvää.

12. Asiakastyytyväisyydellä ei ole niin väliä

Asiakas kannattaa pitää tyytyväisenä, niin asiakas tekee kaupat kanssasi toistekin. Mutta kovin moni ei taida kahta omakotitaloa rakentaa. Tai jos rakentaakin, niin siihen väliin mahtuu niin monta vuotta että ensimmäinen talopakettitoimittaja on jo mennyt nurin tai fuusioitunut toisen kanssa siinä vaiheessa kun uutta toimittajaa valitaan. Eli asiakasta ei oikeastaan tarvitse pitää tyytyväisenä, koska talopakettitoimittaja ei hänen kanssaan tule enää koskaan kauppoja tekemään.

Tietysti jos talopakettitoimittaja hoitaa hommat niin huonosti, että saa asiakkaansa raivon valtaan, niin se voi olla huono juttu, koska sana huonosta työstä lähtee kiertämään. Vai lähteekö sittenkään? Omakotitalo on asiakkaan elämän isoin sijoitus. Ei asiakkaan kannata lähteä liikaa huutelemaan siitä kuinka huonosti talo, johon koko hänen seuraavien kenties 20-30 vuoden tulonsa on sidottu, on rakennettu. Talonhan voi joskus joutua vaikka myymään. Jos projektistaan pitää blogia tai siitä somettaa, kannattaa keskittyä hehkuttamaan kuinka hyvin kaikki sujuu. Jos ei muusta syystä, niin ainakin siitä että sitä blogia/sometiliä seuraavat lähinnä kaverit, sukulaiset, työkaverit ja tulevat naapurit.

Ja saattaahan asiakas nimettömänä tai nimimerkin suojassa avautua ahdingostaan jossain Suomi24-palstalla. Mutta talopakettitoimittaja voi kuitata asian tuleville asiakkailleen sillä että "kilpailevien talopakettitoimittajien myyjät siellä yrittävät meitä mustamaalata".

Tietysti on olemassa ulkoisten toimijoiden tuottamia tutkimuksia, joissa kartoitetaan eri talopakettitoimittajien asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tähän varautuakseen talopakettitoimittaja saattaa lähettää omille asiakkailleen ennakoivasti kyselyn, jossa selvitetään kuinka positiivisesti tai negatiivisesti asiakas tällaiseen kyselyyn vastaisi. Tuohon valtakunnalliseen kyselyyn voidaan ehkä erotella sitten ne positiiviset asiakkaat - mahdollisesti ne, joilta jäivät kaikki piiloon jääneet rakennusvirheet huomaamatta.


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Taloprojekti edistyy Kuluttajaneuvonnan tuella

Viimeisin Sievitalon laiminlyönti: asentamatta jätetyt yläpohjan lämpöeristeet

Kiintokalustetoimittaja meni konkurssiin