Meidän Sievitalo-projektimme on nyt edennyt takuukorjausvaiheeseen. Sievitalon kanssa lähestulkoon jokainen kuviteltavissa oleva asia on ollut äärimmäisen vaikea. Näin ollen sopi olettaa että vaaditaan melkoinen kädenvääntö ennen kuin Sievitalo saadaan hoitamaan talon takuukorjaukset. Itse asiassa näin asiakkaan näkökulmasta meille on melkeinpä muodostunut sellainen vaikutelma, että Sievitalo tekee kaikkensa välttääkseen takuukorjausvastuun.
Takuukorjausten tilaaminen on asiakkaan vastuulla
Yksi erikoisuus Sievitalon takuukorjausprosessissa on se että takuutarkastusta -ja korjauksia ei tehdä automaattisesti, vaan asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus pyytää takuutarkastusta suoritettavaksi. Pyyntö pitää tehdä vuoden kuluttua talon luovutuksesta. Mikäli asiakas ei pyydä takuutarkastusta, sitä, ja myöskään takuukorjauksia, ei tehdä.
Takuun alkamisajankohta on pimennossa
Yksi lukemattomista omituisuuksista meidän Sievitalo-projektissamme on että Sievitalo ei ole vieläkään virallisesti luovuttanut taloa meille vaikka olemme asuneet talossa jo reilun vuoden - Sievitalo nimittäin unohti laatia talosta luovutuspöytäkirjan. Ja koska luovutuspöytäkirjaa ei ole olemassa, sen allekirjoituspäivä eli siis takuun alkamispäivä ei ole tiedossa. Näin ollen emme myöskään tiedä mihin päivään mennessä meidän tulee pyytää takuutarkastusta suoritettavaksi emmekä sitä mihin asti talon takuu on voimassa. Olemme yrittäneet tuloksetta tiedustella päivämäärää Sievitalolta.
Reklamaatioiden teko estetään vuodeksi
Pian talon valmistuttua Sievitalo poistaa asiakkailtaan mahdollisuuden lähettää reklamaatioita Sievitalon käyttämässä Raksa-järjestelmässä (joka on webbipohjainen Sievitalon projektinhallintatyökalu). Vasta vuoden kuluttua asiakkaalla on taas mahdollisuus lähettää Sievitalolle reklamaatioita, mutta vain kahden kuukauden ajan. Asiakkaalle ei luonnollisestikaan kerrota milloin mahdollisuus tehdä reklamaatioita avautuu.
Tästä Sievitalon käytännöstä kysyimme Kuluttajaneuvonnan mielipidettä. Kuluttajaneuvonnan mukaan Sievitalon käytäntö poistaa vuodeksi mahdollisuus tehdä reklamaatioita on kohtuuton - Sievitalolla on velvollisuus hoitaa reklamaatiot koko talon takuuajan. Asiakkaan ei tarvitse noudattaa tällaisia rajoituksia.
Reklamaatioiden (myös kiireellisten) hoitamista lykätään takuukorjausten yhteyteen
Jos asiakas tekee reklamaatioita niiden 12 kuukauden aikana, jolloin reklamaatioiden teko Raksa-järjestelmässä on estetty, Sievitalon vakiokäytäntö tuntuu olevan lykätä kyseisten reklamaatioiden hoitamista takuukorjauksiin asti. Sievitalo ei ole pitänyt mm. talomme löysää ja vuotavaa aluskatetta (josta yksi esimerkki näkyy allaolevassa kuvassa) sekä
kallistuvaa ja ulkoseinää vinoon vetävää takaterassia kiireellisinä korjauksina - molemmat hoidetaan vasta takuukorjausten yhteydessä.
Ylläolevassa kuvassa näkyy Sievitalon taidonnäyte aluskatteen asentamisesta
Takuutarkastusta lykätään ja perutaan toistuvasti
Kun takuutarkastus- ja korjausaika viimeinkin koitti, Sievitalo alkoi esittää vaikeasti tavoitettavaa. Takuukorjaus annettiin hoidettavaksi Sievitalon "takuukorjausmiehelle". Takuukorjausmies ei kuitenkaan tehnyt mitään. Kun kyselimme asian perään, takuukorjausmies ilmoitti olevansa liian kiireinen eikä ehdi hoitamaan edes takuutarkastusta.
Tämän jälkeen Sievitalo siirsi takuutarkastuksen aliurakoitsijan tehtäväksi. Kun kyselimme aliurakoitsijalta asiasta, myös aliurakoitsija ilmoitti olevansa liian kiireinen tekemään takuutarkastuksen.
Seuraavaksi takuutarkastus siirtyi takaisin Sievitalon alkuperäisen takuukorjausmiehen hoidettavaksi. Nyt takuukorjausmies ei yllättäen enää ollutkaan liian kiireinen. Takuutarkastus sovitiin pidettäväksi noin kuukauden päästä.
Lähetimme listan talossa havaitsemistamme virheistä takuukorjausmiehelle. Kaksi päivää ennen sovittua takuutarkastuspäivää takuutarkastusmies perui koko takuutarkastuksen. Syy oli että listallamme oli puutteita, jotka eivät takuutarkastusmiehen mukaan kuulu normaaliin takuukorjauksiin. Tällaisia olivat muun muassa virheet, jotka Sievitalo oli itse ilmoittanut korjaavansa takuutakorjausten yhteydessä. Takuutarkastukset siirtyivät jälleen eteenpäin.
Olimme jälleen yhteydessä Kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonnan kanta oli että Sievitalo on velvollinen korjaamaan kaikki talosta löytyvät puutteet. Ei ole olemassa virheitä jotka "eivät kuulu normaaliin takuukorjauksiin".
Takuutarkastusta ja -korjauksia ei ole edelleenkään tehty
Tätä blogitekstiä kirjoitettaessa on kulunut jo yli puoli vuotta siitä kun pyysimme takuutarkastusta tehtäväksi. Sitä ei ole edelleenkään tehty eikä meillä ole tiedossa päivämäärää, jolloin se tullaan tekemään.