Vastuuttoman talopakettitoimittajan toimintamalli


Olemme joutuneet meidän Sievitalo-projektimme aikana kääntymään jo useamman kerran Kuluttajaneuvonnan puoleen vääntäessämme kättä erilaisten virheiden korjauksesta Sievitalon kanssa. Viimeisessä keskustelussamme Kuluttajaneuvonta valotti vastuuttoman talopakettitoimittajan toimintamallia. Siihen kuuluu muun muassa että virhe kiistetään, virhe sysätään aliurakoitsijan harteille, asiakasta vaaditaan hankkimaan kallis asiantuntijalausunto virheen todistamiseksi ja että virheen korjaamisen kanssa viivytellään kohtuuttomasti.

Sievitalon tapauksessa asiat menevät pahimmillaan näin:

  1. Asiakas havaitsee virheen ja tekee reklamaation.
  2. Talopakettitoimittaja ei reagoi reklamaatioon mitenkään. Minkäänlaista vastausta ei tule. Osa asiakkaista luopuu leikistä jo tässä vaiheessa ja talopakettitoimittaja voittaa.
  3. Asiakas kyselee reklamaation perään. Talopakettitoimittaja keksii jonkun tekosyyn sille, miksi reklamaatioon ei vastattu. "Emme huomanneet liitetiedostoa", "Oliko siellä muka jotain kuvia asiasta", jne.
  4. Talopakettitoimittaja kiistää virheen suoralta kädeltä ilman että yrittääkään selvittää asia. "Talo on rakennettu rakennesuunnitelmien mukaan, joten asian täytyy olla kunnossa", "Jos tuollainen virhe olisi olemassa, se olisi havaittu tarkastuksessa X", jne. Moni asiakas jättää pelin kesken tämän jälkeen. Ja talopakettitoimittaja voittaa.
  5. Asiakas lähettää virheestä lisää todisteita talopakettitoimittajalle.
  6. Talopakettitoimittaja pesee käteensä virheestä, syyttäen siitä aliurakoitsijaa. Aliurakoitsija on tyypillisesti talopakettitoimittajan käyttämä yksityisyrittäjä (sähköasentaja, IV-asentaja, timpuri, maalari, laatoittaja, jne.). Kiireinen yksityisyrittäjä yrittää käyttää kaikki mahdolliset keinot välttääkseen vastuun virheen korjaamisesta.
  7. Asiakas yrittää olla yhteydessä aliurakoitsijaan. Aliurakoitsija ei vastaa mitään. Asia jää roikkumaan ja osa asiakkaista luovuttaa. Talopakettitoimittaja voittaa.
  8. Asiakas (jos hän on sitkeä) on jälleen yhteydessä talopakettitoimittajaan odotettuaan turhaan vastausta aliurakoitsijalta.
  9. Talopakettitoimittaja ei edelleenkään suostu uskomaan asiakasta, vaan vaatii asiakasta todistamaan virheen kiistattomasti. Todistaakseen virheen asiakas joutuu kutsumaan paikalle kovapalkkaisen asiantuntijan (kosteusmittaajan, kuntotarkastajan, IV-asiantuntijan, jne.). Asiantuntijan käynti, matkakorvaukset ja raportin laatiminen tulevat helposti maksamaan 500-1500 EUR virheestä riippuen. Moni virhe on halvempaa korjata omalla kustannuksella kuin maksaa asiantuntijan palkkio. Ja niinpä asiakas korjauttaa virheen itse. Ja talopakettitoimittaja voittaa.
  10. Asiakas (jos hän on oikein sinnikäs ja motivoitunut) hankkii asiantuntijalausunnon ja toimittaa talopakettitoimittajalle heidän vaatimansa todisteet.
  11. Talopakettitoimittaja yrittää viivytellä ja ilmoittaa että virhe korjataan myöhemmin, vaikkapa takuukorjausten yhteydessä tai samalla muutaman muun virheen kanssa puolen vuoden päästä. Jos virheen korjaamisella on kiire, asiakas voi lopulta päätyä korjauttamaan virheen itse. Ja talopakettitoimittaja voittaa.
  12. Turhautunut asiakas on yhteydessä Kuluttajaneuvontaan ja saa ohjeet siitä, kuinka talopakettitoimittajan kanssa tulisi toimia.
  13. Talopakettitoimittaja suostuu (toivottavasti) lopulta korjaamaan virheen viivyttelemättä. Talopakettitoimittaja palkkaa virheen korjaajaksi halvimman mahdollisen aliurakoitsijan korjaamaan virheen halvimmalla mahdollisella tavalla. Asiakas joutuu lopulta hoitamaan virheen korjaamisen loppuun omalla kustannuksellaan. Ja talopakettitoimittaja säästää kustannuksissa.
  14. Asiakas yrittää vaatia talopakettitoimittajaa korvaamaan heidän vaatimansa asiantuntijalausunnon kustannukset, mutta ainoa keino saada korvaus on riitauttaa asia. Moni asiakas jättää asian sikseen. Ja asiakas näin ollen häviää talopakettitoimittajan vaatimasta virheen todistamisesta aiheutuneet kustannukset. 
     

Pahimmillaan asiakas joutuu käymään läpi samanlaisen taistelun joka ikisen rakennusvirheen kanssa. Asiakkaan energia ja aika eivät riitä tähän. Ja talopakettitoimittaja voittaa. Koko ylläkuvatun vastuuttoman talopakettitoimittajan toimintamallin tarkoitus on nimen omaan tehdä virheestä valittaminen niin kohtuuttoman vaikeaksi asiakkaalle, että suuri osa asiakkaista ei jaksa viedä valitusta maaliin saakka. Näin läpimätää tämä pientalobisnes on.

Ai niin ja mitä blogiviestin alussa oleva kuva esittää? Siinä näkyy Sievitalon "taidonnäyte" lattiakaivon seinämien viimeistelystä. Kyseinen lattiakaivo on yksi 44 erilaisesta rakennusvirheestä, joiden korjauksesta parhaillaan väännämme kättä Sievitalon kanssa.

Sievitalo-kokemuksia

Miksi asiat ovat pientaloteollisuudessa näin pahasti pielessä? Jaoimme tästä ajatuksia aiemmassa blogikirjoituksessa, joka löytyy täältä: Miksi nykyrakentaminen on niin huonoa?

Yhteenveto Sievitalo-kokemuksistamme löytyy puolestaan tästä blogikirjoituksesta: Sievitalo-kokemuksia - tarina pientaloteollisuuden alennustilasta

Ja murheellisen pitkä lista Sievitalon tunaroinnista taloprojektissamme on täällä: Yhteenveto vastoinkäymisistä Sievitalomme rakennusprojektissa.

Sievitalo-kokemuksiamme Sievitalon Täysin Valmis / MuuttovalmisPlus -toimitussisällöstä on täällä: Sievitalo Täysin Valmis -kokemuksia täysvalmiista talopaketista.


 

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Takuukorjausvastuun välttelyä

Sievitalo-kokemuksia - tarina pientaloteollisuuden alennustilasta

Harvinaisen törkeä rakennusvirhe ja yritys piilottaa se